Totaal aantal pageviews

zaterdag 9 juni 2012

Hofstede de Blaak in Tilburg

Het was weer zover, een aantal rubriekforummers zou elkaar weer eens treffen. Vier maar deze keer, allemaal vrouwen ook nog eens. In Tilburg, bij Hofstede de Blaak. Ik was er te vroeg en werd zeer vriendelijk ontvangen door de vrouwelijke bediening, die druk bezig was de tafels buiten in orde te maken. Helaas was het wel wat te fris om buiten te eten, wat jammer was, want het terras is er schitterend. Nadat we voltallig waren gingen we naar binnen, naar de Jachtkamer, waar we een mooie ronde tafel voor 4 bij het raam kregen. Een fijne tafel, want omdat we zo dicht bij het raam zaten was het er prettig licht. Tafelwater kwam, bruisend en een karaf, broodjes en een flesje wijn, een Waka Marlborough Sauvignon Blanc, die prettig is. Licht en dat is fijn bij een lunch waarna er nog gereden moet worden. Uiteraard hadden we zat te kletsen, dus de aandacht voor het eten was in ieder geval bij mij deze middag wat minder dan gewoonlijk. De andere drie dames wilden graag het Menu Hofstede de Blaak met één aanpassing in een dessert, ikzelf was lastiger vanmiddag en heb nogal zitten rommelen in het Proeverijmenu, maar gelukkig was alles - tegen een kleine meerprijs uiteraard - mogelijk. Heel fijn vind ik dat. We begonnen met het muizenvalletje. Erop iets anders dan de vorige keer. Nu een koekje met erop geitenkaas omwikkeld als het ware met een gelei van ‘Barigoule’ en erop een stukje krokante varkenshuid. Eerlijk gezegd vond ik het helemaal niet lekker. Het gaf een onprettig mondgevoel en ik vond de smaken van de kaas en de Barigoule niet bij elkaar passen en dat gelei-erige...nee, geen succes wat mij betreft. Een niet heel vriendelijke meneer kwam een amuse brengen. In een bakje garnaaltjes, crème van kerrie - mooi zacht van smaak - een sesamkoekje en wat amarant. Erop nog een minitoefje mayonaise met wat kerrie. Erg lekker vond ik dit hapje. De voorgerechten kwamen, ik meen dat de kok - Angelo - ze zelf bracht. Heel vriendelijk liet hij ons gewoon doorpraten, tja dat heb je met dames nu eenmaal en lichtte toen kort de borden toe. Twee dames hadden de kalfstartaar met een gepocheerd scharrelei, boontjes, boeren kruimelkaas, truffelcrème en krokante panchetta en ik meen dat ze er wel tevreden over waren, hoewel aan het eind van de maaltijd bleek dat het grote hoeragevoel niet echt was komen bovendrijven, wat ik natuurlijk bijzonder jammer vind, omdat ik altijd zo enthousiast doe over de Hofstede. In ieder geval zag het bord er mooi uit. Ik vond het ook een grote portie trouwens. De andere dame had gekozen voor de zult van heekfilet met komkommer, mierikswortel, warm gerookte palingschuim en krokante aardappel en kreeg een langwerpig bord met daarop de genoemde ingrediënten met nog wat groentjes en cresjes. Erbij in een apart kommetje schuim van paling met aardappelkrokantjes. Zij was tevreden. Ikzelf had mijn voorgerecht gewisseld en kreeg de Noordzeekrabsalade met appel en limoen, gegrilde Sint-Jacobsmossel, eendenlever, zuurdesem, hazelnoot, zout en rucola. Een schitterend gerecht. Onderop de salade van de Noordzeekrab, erop een dun krokantje van zuurdesem. Daarop perfect gegrilde plakken coquille met wat rucola, weer een dun krokantje van zuurdesem wat is afgedekt met smeltende eendenlever met erop wat gehakte hazelnootjes en zeezoutkorrels. Erbij nog wat olie en crème van rucola om de boel te completeren. Een erg lekker gerecht vond ik dit. Mooie uitgesproken en bij elkaar passende smaken. De dames vervolgden eensgezind met de romige schaaldierensoep met Hollandse garnalen, dragonroom en zuurdesemtoast. Eerst kregen zij een bord met daarin garnaaltjes, wat kruiden, een toastje met erop room van dragon. De schaaldierensoep werd vervolgens door de bijzonder vriendelijke mevrouw ter plekke in het bord geschonken. Ik ben helemaal vergeten te vragen hoe ze de soep vonden trouwens, maar het bord zag er verder goed uit wat mij betreft. Ikzelf vervolgde met het tweede gerecht uit het Proeverijmenu. Ik had dat de vorige keer mogen ‘voorproeven’ en was er toen erg enthousiast over. Gegrilde Sint-Jacobsmossel met dashi, misocrème, lamsoor, frisse komkommer en mosseljus.
 Met de doublure van de coquille had ik trouwens geen enkele moeite, ik heb er tenslotte zelf voor gekozen. Wederom vond ik dit een erg lekker gerecht en ik geloof dat Angelo me nog extra verwend heeft ook, want ik vond zelfs nog stukken kreeft onderin, heerlijk! En we babbelden maar voort en voort, toch wel heel luxe om zo lekker midden op de dag lekker te eten en te babbelen vind ik. De andere dames moesten even wachten, het Proeverijmenu is wat uitgebreider dan het Menu Hofstede de Blaak en ik kreeg nog een gerecht. Ook gewoon uit het menu. Tortellini van runderstaart met doperwten, Parmezaanse kaas, Serranoham en Madeirasaus. Een grote hoeveelheid runderstaart kreeg ik, mooi gesudderd. Erbij doperwten, een erg mooie madeirasaus, een krokantje van de kaas en erop een flinke plak Serranoham. Een mooi gerecht wederom, wel aan de machtige kant. Als hoofdgerecht had één van de dames (geloof ik, ik weet het niet meer precies) gekozen voor gegrild Duroc varkensfilet met notencrumble, sjalot citruscompote, knolselderij, rösti en kummeljus en zij kreeg flink wat plakken varkensvlees met alle genoemde ingrediënten voorgeschoteld. Ik meen dat ze er tevreden over was. De andere twee dames gingen voor gestoomde scholfilet met een peterselie/citroen korstje, quinoa, spinazie, mossel, pompoen en gerookte botersaus. Zij kregen een zeer kleurrijk bord met daarop alle genoemde onderdelen. Ook hier meende ik tevredenheid te bespeuren. Ikzelf had het hoofdgerecht gewisseld voor een voorgerecht van de kaart: Gebakken kalfszwezerik, met geglaceerde kalfswang, zwarte knoflook, krokante ratte aardappel, truffel room, sjalotten hachee en knolselderij. Een schitterend bord kreeg ik met uitstekende zwezerik, heerlijke kalfswang en alle andere genoemde onderdelen en ik geloof dat ook hier weer sprake is van extra verwennerij, want er lagen ook nog eens plakjes truffel op het gerecht. Heerlijk! Het werd natuurlijk later en later met al dat geklets, maar we waren inmiddels toe aan het dessert. Twee van de dames hadden gekozen voor het kaasgerechtje. Munsterkaas met peer, macadamianoten, appelstroop en zoet/zure ijspastille van bleekselderij. Deze keer gepresenteerd op een bord en niet in een kommetje en met appelstroop en een ijspastille ipv met aardappelschuim. Het zag er mooi uit en ik meende wederom tevredenheid te zien. De andere dame en ikzelf hadden het dessert gewisseld voor warm mangoschuim met mangocompote, passievrucht, witte chocolade, gekarameliseerd brioche en vanille-ijs. Ik had dat de vorige keer ook als dessertje en vond het toen erg lekker en dat vind ik nog steeds. Hoewel het na het geweld van de andere gerechten toch wel aan de machtige kant was, maar dat was natuurlijk ook gewoon mijn eigen schuld. Heerlijk fris en gewoon erg lekker. Koffie en thee namen we op het terras waarbij nog een lekkere friandise kwam en laat in de middag namen we afscheid van elkaar en van de Hofstede de Blaak, waar we weer een zeer genoeglijk samenzijn hadden gehad. Het is en blijft een fijn restaurant.

4 opmerkingen:

  1. Alweer een mooie beschrijving van jouw hand; muizeval-amuse was idd qua smaak even wennen. Of ik dat echt lekker vond ? bijzonder iig.
    Voor de overige gerechten kan ik me aansluiten bij jouw beleving. Mangodessert hebben geruild voor een heerlijk kaasdessert.Bedankt weer, Steven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt het weer goed verwoord Carla.
    Misschien hadden we (ik) het wel te druk met babbelen om erg geconcenteerd te proeven, want als ik het zo terug lees was het toch allemaal behoorlijk smakelijk.
    Op de eerste amuse en het dessert (maar dat lag aan mij) na was het eigenlijk prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je het zo goed beschrijft en eerlijk blijft.
    Je leest te vaak dat alle gerechten de hemel in geprezen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoals ik je reeds verteld had, ik vond het wat minder dan de vorige keren. Nog goed hoor, maar zeker geen tienen deze keer.

    BeantwoordenVerwijderen